Zilver, net als goud, heeft al eeuwen een speciale aantrekkingskracht op veel mensen. Dit edelmetaal is vanwege zijn duurzaam- en zeldzaamheid, net als goud, een symbool van status en goede smaak geworden. Het verzamelen van antiek zilver is een hobby waarbij geschiedenis, schoonheid en investeren samenkomen. Daardoor spelen bij de aankoop van een antiek zilveren object verschillende elementen een belangrijke rol: de keurmerken die de oorsprong aangeven en wanneer het gemaakt werd, het gehalte, de zilversmid en zeldzaamheid, het gewicht en uiteraard ook de staat.
De keurmerken
Een keurmerk of stempel ontleden is een boeiende bezigheid. Gezien er zoveel verschillende zijn en ze ook naar verschillende aspecten kunnen verwijzen, is het consulteren van een goed naslagwerk aangewezen.
- De oorsprong: Een leeuw verwijst bijvoorbeeld naar Nederland, een halve maan naar Duitsland.
- Jaar van productie: Voor 1814 had elke stad in Nederland zijn eigen symbolen, daarna werd het meer geüniformeerd. Elk jaar opnieuw wordt er een jaarletter gemaakt.
- Het gehalte: als men bijvoorbeeld 925 vermeldt, betekent dit dat het object voor 92,5 % uit zilver bestaat. Andere producten zijn samengesteld uit 83,5 % of 80%. Dit gehalte wordt meestal samen met de oorsprongsstempel weergegeven.
- Het keurmerk van het bureau dat de officiële expertise doet.
- Het meesterteken, verwijzend naar de zilversmid.
Vaak zijn er dus op een mooi stuk vier keurmerken te ontdekken. We verwijzen hierbij naar The Book of Old Silver van Seymour B. Wyler. Dit uitstekende naslagwerk over de geschiedenis van het zilver verduidelijkt bijna alle stempels van de verschillende landen. Oorsprong, jaarletter en keurbureau spreken voor zich, terwijl het gehalte en het meesterteken vaak meer verduidelijking vragen.
Het gehalte
Zilver is te zacht om te verwerken tot een voorwerp en daarom wordt er een ander metaal aan toegevoegd (koper). Dit wordt dan een legering genoemd.
- 1ste gehalte of sterling, aangeduid met 925. Dit betekent dat het voorwerp voor 92,5 % uit zilver bestaat.
- Andere producten zijn samengesteld uit 83,5 % of 80% zilver.
Heel vroeger werd er in Engeland zelfs gewerkt met 95,8%. Echter betekent een hoger percentage zilver daarom niet meteen dat een stuk automatisch duurder is. Veel belangrijker is hoe en door wie het gemaakt is.
De zilversmid
Een zilversmid is een kunstenaar. Hij moet een bepaald ontwerp in zijn hoofd creëren en heel handig zijn en het nodige geduld hebben om dit uit te werken. Smelten, plooien, zagen, solderen, kloppen, graveren… De vakman moet al deze behandelingen goed beheersen om tot een mooi stuk te komen.
In de middeleeuwen was zware stukken kunnen maken voldoende, bijvoorbeeld emblemen voor koningen of zware kandelaars voor de donkere kerken. Later kwam het er vooral op aan om bestekken en tafelzilver te verkopen aan rijke kooplieden, dit onder de controle van de gilde. Beperkte oplages werden gemaakt, veelal ook met de initialen van de begoede families. Het is ook een zeer arbeidsintensieve bezigheid en dit maakt sowieso dat zilverwerk zijn prijs heeft, al waren er jaren geleden ook fabrieken waar bijvoorbeeld broodmanden in grote oplages gemaakt werden.
Met de tijd kwam er, onder invloed van bepaalde kunststromingen, ook meer verfijning en nog meer métier. Bepaalde ontwerpers sprongen eruit en maakten unieke stukken: Tiffany, Hester Bateman, Georg Jensen, Bonnebakker, de familie Begeer, de familie van Kempen… Ze laten een schat aan antiek zilver na. Natuurlijk is een uniek stuk van een bekende zilversmid goud waard, maar sowieso is een zilveren voorwerp altijd a joy for ever.
De waardering
Als de marktprijs van zilver stijgt, neemt vanzelfsprekend ook de prijs van een antiek zilveren object toe. Dit is echter niet altijd rechtlijnig, omdat de zeldzaamheid van het object een groter effect heeft op de prijsbeweging. Daarnaast heeft de staat van het voorwerp een grote invloed op de waardebepaling. Beschadigingen, slijtage of restauraties trekken de prijs naar beneden. Daarom is het goed onderhouden van zilverwerk heel belangrijk.
Zilverwerk onderhouden
Na verloop van tijd, wordt zilver door een chemische reactie met de zuurstof die zich in de lucht bevindt zwart en ook doffer. De verkleuring gebeurt onder bepaalde omstandigheden trager, bijvoorbeeld als het zilver in de vitrinekast blijft staan. Deze oxidatie is eigenlijk een heel natuurlijk proces en mits het regelmatig poetsen van het zilver, brengt dit geen schade mee. Meestal wordt dit gedaan met een poetsdoekje en zilverpoets. Het gebruik van soda, door de combinatie met azijn, wordt echter afgeraden. Sommigen beweren hun zilver weer te laten blinken door het een nacht in bier te laten liggen. Of dit volledig veilig is voor het zilverwerk is echter niet zeker. Beter is het eventueel een biertje te drinken terwijl men poetst en ondertussen nog eens het vakmanschap aandachtig bekijken en extra waarderen.
Antiek zilver verzamelen biedt plezier, en dit al van bij de zoektocht: de keurmerken bekijken, beurzen en winkels bezoeken, de aankoop die een tijdloze elegantie aan uw interieur geeft en de waardevermeerdering als een extra. Let wel op, net door die mooie waarde, wordt er ook aangeraden foto’s te nemen van uw verzameling. Bij diefstal, kan dit handig zijn om in te dienen bij uw woonverzekering.
Zilver verzamelen heeft, net als goud, veel facetten. Daarom kan het aangewezen zijn om een beroep te doen op het advies van een expert of van een goede winkel. Naargelang uw voorkeuren en budget, kan die dan een aantal stukken voorstellen. In elk geval is het een goede investering.
Alle veelgestelde vragen over het beleggen:
- Antiek zilver: Een financiële en ook esthetische waarde
- Beginnen met beleggen
- Binance Beleggen
- De voor- en nadelen van beleggen in goud
- De wereld van cryptocurrency: Ontdek de beste websites
- Een gouden raad: investeer een deel van uw vermogen in goud
- Fysiek goud of goudaandelen: Wat is een gouden investering?
- Waarin kan ik het best beleggen?
- Zilver, geen tweede keus
Beste Beleggingsbrokers van 2025 online vergelijken en aanvragen
Broker |
Voordelen |
Meer info |
|
||
|